Misleiding en verleiding in de supermarkt (deel 1)
De helft van de volwassen in Nederland heeft overgewicht. Dit is niet alleen in Nederland een groot probleem. Ook in Afrika en Azië heeft men steeds vaker te maken met  westerse ziektes zoals overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. De omgeving is hierbij van groot belang. Deze vormt het menselijk gedrag. Slechte en ongezonde voeding omringt de consument overal ter wereld. Hierin speelt de supermarkt een belangrijke rol. Wat kunnen wij hiermee?
In de supermarkt
In de supermarkt bepaalt de consument wat er thuis wordt gegeten. De meeste mensen weten dat groente gezond is en chips en koekjes ongezond. Maar van andere producten is de consument zich waarschijnlijk niet bewust dat deze ongezond zijn. Men koopt sommige producten niet om hun voedingswaarde, maar als gevolg van wijze van presentatie en zichtbaarheid in de winkel. Zo komen niet alleen bewust, maar ook onbewust ongezonde producten in de winkelwagen terecht.
Voor een gezond eetpatroon is het van belang dat er verandering komt in de misleiding en verleiding in de supermarkt.
Misleiding – ‘gezonde’ producten
Misleiding van de consument ontstaat door de ‘gezonde’ presentatie van producten.
Denk bijvoorbeeld aan plantaardige melkvervangers. Hoe gezond zijn deze dranken nou eigenlijk? Er zijn veel melkvervangers waaraan extra suiker is toegevoegd. Hoewel ze misschien lijken op melk, zijn ze soms net zo gezoet als frisdank; en dus een minder gezonde keuze.
Een ander voorbeeld van misleiding is de verschillende soorten bruinbrood in de supermarkt. Veel van deze broden zien er allemaal even gezond door de bruine kleur en de zaden die erop zitten. Dat betekent niet automatisch dat deze ook gezonder zijn dan lichter brood. Fabrikanten voegen aan witbrood soms met gebrande mout een bruine kleur toe om het gezonder te laten lijken. 100% volkorenbrood, de meest voedzame keuze, is zelfs lichtbruin van kleur, nooit donkerbruin. Helaas is het aanbod volkorenbrood in verhouding tot het totale aanbod in de supermarkt erg klein.
Verleiding – ‘lekkere en makkelijke’ producten
Een voorbeeld van verleidende producten zijn de ultra-processed foods in kant-en-klaar verpakkingen. Dit zijn producten die flink bewerkt zijn en niet meer te herkennen zijn als natuurlijk product. Denk hierbij aan kant-en-klare magnetron hamburgers, maar ook kipnuggets, chips en frisdrank vallen hier onder. Bereiding is vrijwel niet meer nodig,  waardoor men hiervan gemakkelijk een grotere hoeveelheid eet. Een ander nadeel aan deze producten is dat ze vaak extra toevoegingen bevatten zoals emulgatoren, smaakstoffen en verdikkingsmiddelen om het langer houdbaar, aantrekkelijker en verslavender te maken. Ook bevatten ze veel calorieën, suiker en zout en tegelijkertijd maar weinig voedingsstoffen en vezels.
In deel 2 gaan we verder in op deze misleidingen en verleidingen. Een eerste tip van ons is: maak voordat je naar de supermarkt gaat een lijstje met dat wat je nodig hebt. Koop niet meer dan je nodig hebt. Merk je dat je verleid wordt om toch die zak chips te kopen? Staat het niet op je lijstje? Dan weet je zelf al wat je moet doen… Succes!